Picture
Picture

10 stycznia - 11 lutego

 Wystawa fotograficzna Luisa Gonzalesa Palmy z Gwatemali.

 Fotografie Luisa Gonzalesa Palmy odwołują się do latynoskich wierzeń religijnych i chrześcijańskiej ikonografii, przekształcają je jednak w wizualną metaforę, oryginalny, niepowtarzalny znak. Luis Gonzales Palma jest Gwatemalczykiem (...). W galerii NCK zaprezentowano późne prace artysty, pewnie bardziej czytelne dla europejskiego odbiorcy, bo naznaczone wyraźnym „etnicznym piętnem". (...) W fotografiach Palmy (...) jest melancholia i prostota, jakby dążenie do wyabstrahowania szczegółu etnograficznego, podniesienia go do rangi metafory. (Aleksandra Ubertowska, Gazeta Morska nr 11)

15 lutego-10 marca

Instalacja przestrzenna Mirosława Filonika.

Masywną bryłę Ratusza Staromiejskiego otaczają splątane elektroniczne wiązki. Świetlówki wypełnione ultrafioletem to część instalacji Mirosława Filonika, współczesnego artysty, dla którego światło jest symbolem sacrum, szeroko pojętej duchowości. (...) W podobny sposób zinterpretować należałoby muzykę, którą specjalnie do wystawy skomponował Sławomir Kulpowicz. Jej transowe, nierealne dźwięki pełnić mają funkcję relaksacyjną, odprężającą... (Aleksandra Ubertowska, Gazeta Morska nr 43)

14 marca - 14 kwietnia

Wystawa rzeźby Marka Kijewskiego pt.Kocur.

20-23 marca

Books for Millennium - stoisko wydawców gdańskich na Międzynarodowych Targach Książki w Lipsku

Dwunastu gdańskich wydawców prezentuje około sto tytułów na Międzynarodowych Targach Książki w Lipsku. Równolegle otwarta została wystawa fotografii miejsc opisanych w książkach Güntera Grassa. Gdańsk jest jedynym regionem, który na targach specjalnie promuje swoją działalność wydawniczą poprzez utworzenie osobnego stoiska zatytułowanego „Books for Millennium" (RT, Dziennik Bałtycki nr 68)

15 kwietnia 1997

Odbyło się pięćdziesiąte spotkanie z cyklu Gdańskie pamiątki historyczne i symbole kultury. Pomysł serii wykładów popularnonaukowych przybliżających historię Gdańska, organizowanych wspólnie z Wojewódzką Biblioteką Publiczną, znalazł wielu zagorzałych zwolenników. Naukowcy lubią je wygłaszać, publiczność lubi je słuchać. W Gdańsku, tysiącletnim mieście o krótkiej, bo ledwie powojennej pamięci, regularna edukacja historyczna, wyzwolona ze szkolnych stereotypów, ma znaczenie szczególne. Obecnym mieszkańcom, wygnańcom z wielu regionów Polski, pozwala lepiej zrozumieć miasto, utożsamić się z jego przeszłością. Do czerwca 1997 roku 52 wykładów wysłuchało ponad 6.000 osób, swoje badania prezentowało 43 naukowców, a wśród nich takie tuzy jak prof. prof. Henryk Samsonowicz, Maria Bogucka, Wacław Odyniec, Teresa Grzybkowska, prof. Jerzy Samp, ks. prałat Stanisław Bogdanowicz. Rozmawiano m.in. na tak fascynujące tematy, jak: Z kantoru na pole bitwy - kupcy, kaprzy, piraci, odkrywcy; 650 lat Bazyliki Mariackiej; Masoneria w Gdańsku; Śladami gdańskich mennonitów; Gdańsk w oczach Anglików w XVI - XVIII wieku; Dlaczego sprzedawano urzędy miejskie w Gdańsku.

Naukowcy i eksperci wygłaszają pogadanki na wiele interesujących tematów związanych z przeszłością grodu nad Motławą. Kalendarz spotkań (...) przypomina terminarz koncertów Pavarottiego (Dorota Sobieniecka, Głos Wybrzeża, 30.12.94)

Bronisława Dejna jest niestrudzoną popularyzatorką gdańskich spraw i problemów. (...) Spotkania z cyklu Gdańskie pamiątki historyczne i symbole kultury, przygotowywane w NCK są atrakcyjne zarówno dla prowadzących, jak i publiczności. Wielokrotnie przekonaliśmy się, że publiczność w NCK głosuje nogami - po prostu przychodzi.(Alina Kietrys, Głos Wybrzeża 1996 nr 127).

28 kwietnia 1997

W Brukseli zainaugurowany został cykl prezentacji Poland via Gdańsk, w ramach którego Tysiącletni Gdańsk promując swoje dokonania kulturalne jest jednocześnie wizytówką całego kraju. Imprezy pod tym szyldem zorganizowaliśmy jeszcze w Sztokholmie, Petersburgu, Moskwie, Lipsku i Kopenhadze.

 - Naszym zamierzeniem było pokazanie w roku milenijnym kultury polskiej przez pryzmat Gdańska. Staraliśmy się, by nie była to kolejna cepeliada, lecz wszechstronna prezentacja twórców naszego regionu - powiedziała Grażyna Paczkowska z NCK (Dziennik Bałtycki nr 107) „Polen via Gdańsk" to cykl różnorodnych prezentacji kulturalnych, obejmujących muzykę, taniec, featr, film, fotografię, a nawet polski stół z naszymi potrawami (...), przybrany w niebieskie i białe obrusy, ozdobiony kwiatami, liśćmi łopianu, sianem, jabłkami, no i zastawiony przysmakami kuchni polskiej. (Maryla Hempowicz, Dziennik Bałtycki 132). Na miejsce spotkań w półmilionowej Kopenhadze wybrano Centrum Kultury Kruttonden w dzielnicy (...) zamieszkanej w dużej części przez artystów i intelektualistów. (...) Pomysł zderzenia jazzu z folklorem kaszubskim spodobał się w Kopenhadze. Brawami nagradzano zarówno solówki Śmietany, jak i przyśpiewki (...) zespołu, który z werwą grał, śpiewał i tańczył. (...) Ze wspaniałym przyjęciem spotkał się recital Gołdy Tencer. Były kwiaty, łzy (...) owacja na stojąco (Ewa Zielińska, Rzeczpospolita nr 142)

15 maja

 Spotkania z literaturą nadbałtycką: Wieczór autorski Henryka Bereski, poety, tłumacza literatury polskiej na język niemiecki.

W Gdańsku przebywa na zaproszenie NCK i Centrum Herdera Henryk Bereska. (...) Tłumaczy literaturę polską od 1955 r. Jego zainteresowania translatorskie obejmują cztery wieki historii literatury (...). - Literatura polska była dwadzieścia lat po wojnie swoistą tabula rasa - stwierdza Bereska. - Polska liryka, polski teatr i polska sztuka pokazały odmienny obraz Polski (Artur Górski, Dziennik Bałtycki nr 112)

18 maja - 4 czerwca

 Kto jest kto w teatrze Mariana Kołodzieja. Wystawa portretów autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich scenografów stała się prawdziwą towarzyską sensacją. Mistrz przedstawił oryginalną wizję dziejów Gdańska poprzez zestawienie wizerunków jego mieszkańców. Gdańszczanie z biciem serca podążali ku naszemu Ratuszowi by szukać rysunkowych wyobrażeń siebie, swoich przyjaciół i wrogów.

 Kto jest kim w teatrze Mariana Kołodzieja. O tym decyduje Mistrz, jego natchnienie, kaprys... Nie portretuje człowieka w całej prawdzie jego natury, raczej kieruje na niego krzywe zwierciadło. W swoim satyrykonie jednych upiększa, drugim po gombrowiczowsku dorabia gębę. (...) (Andrzej Cybulski, Głos Wybrzeża nr 116) Chodzę po tych salach pośród portretów tylu tych wszystkich, których znam lub znałem (...) pośród bliskich, lubianych i tych żywo nie znoszonych. (...) Więc z pełnym rozbawienia uznaniem patrzę - ile to onich wie, jak ich nieraz na wylot przejrzeć potrafił Kołodziej. Jak ich potrafił bezbłędnie oskubać z pawich piór. (Andrzej ¯urowski, Głos Wybrzeża nr 116).

26 maja

 Spotkania z literaturą nadbałtycką: Ludmiła Pietruszewska z Rosji. Wieczór zorganizowany wspólnie z Teatrem Atelier z Sopotu.

27 maja

 Od kilku lat bez specjalnego rozgłosu ukazują się kolejne tomu Słownika biograficznego Pomorza Nadwiślańskiego. Wiekopomne dzieło przedstawia życiorysy setek ludzi wielu narodowości, którzy swoje losy zawodowe związali z tym regionem. Do dyskusji o Panteonie Pomorskim na marginesie wydania kolejnego tomu Słownika zaprosiliśmy wybitnych historyków: Barbarę Okoniewską, Stanisława Achremczyka i Mieczysława Wojciechowskiego. Bohaterem spotkania był Zbigniew Nowak, redaktor naukowy Słownika biograficznego Pomorza Nadwiślańskiego.

1 czerwca

 Na Zaspie, gdańskim osiedlu zabudowanym klocowatymi blokami mieszkalnymi zainaugurowaliśmy Międzynarodowy Festiwal Murales. Historia tego przedsięwzięcia rozpoczęła się cztery lata temu, kiedy znany trójmiejski malarz Rafał Roskowiński utworzył przy Nadbałtyckim Centrum Kultury Pracownię Murales. Jego ambicją było pokrycie murów Gdańska monumentalnymi i ekspresyjnymi kompozycjami malarskimi, realizowanymi w technice fresku suchego, przy wykorzystaniu farb fasadowo-akrylowych. Artysta początkowo wykonywał to zadanie samodzielnie, potem z każdym kolejnym sezonem włączał do projektu kolejnych malarzy. W sumie powstało w ten sposób kilkadziesiąt malowideł. W 1994 prasa pisała:

... Zainaugurowała swą działalność nowa, bardzo oryginalna galeria sztuki. Zarząd Dróg i Zieleni udostępnił (...) Pracowni Murales... tunel pomiędzy ulicami Okopową i Podwalem Przedmiejskim (...). Będzie można oglądać kolejny etap powstawania murales na tym „ćwiczebnym poligonie". (DSG, Głos Wybrzeża 95 nr 247) Prawdziwy artysta pracy się nie boi - tak, z całą pewnością, można powiedzieć o Rafale Roskowińskim. (...) Rafał kocha rozmach, wielki format (...), stąd jego zainteresowanie malarstwem na murach (...). W galeriach nie wystawia, bo publiki w nich nie ma. Woli tłum, pędzący do kolejki lub tramwaju. Wie, jak go zatrzymać przynajmniej na sekundę. (az, Dziennik Bałtycki nr 197).

Doświadczenia wcześniejszych lat pozwoliły pokusić się w roku Tysiąclecia Gdańska o przedsięwzięcie na jeszcze większą skalę. Dzięki pomocy finansowej Komitetu Obchodów Tysiąclecia Gdańska oraz wsparciu materiałowemu sponsorów, Beckers i Tikkurila, producentom farb ze Skandynawii, zorganizowaliśmy Festiwal Murales. Nieocenioną pomoc okazał nam tez Klub Pracy Twórczej Plama.

Boczne ściany sześciopiętrowych bloków na Zaspie ozdobione zostaną kolorowymi malowidłami. (...) Międzynarodowy konkurs na projekt malowidła ściennego (...) ogłosiła Pracownia Mulares przy NCK. Napłynęły prace z £otwy, Litwy, Estonii, Szwecji, a nawet Meksyku. Spośród 35nadesłanych projektów jury wybrało 12, które zostaną zrealizowane podczas Festiwalu Malarstwa Monumentalnego, jaki będzie trwał od 1 czerwca do30 września tego roku. (Katarzyna ¯elazek, Dziennik Bałtycki nr 44)

Pierwszy przystąpił do realizacji swojej pracy Meksykanin Alejandro Sanchez Vigil. (...) W czerwcu, lipcu i sierpniu dni jedenastu artystów będą składały się niemal z wyłącznie z dużej porcji pracy i małej dawki snu. (P., Gazeta Wyborcza 133).

12 czerwca - 4 lipca

 Zjazdy Hanzy wystawa dokumentów Hanzy ze zbiorów Archiwum Państwowego w Gdańsku. Oryginalnie zaaranżowana ekspozycja, przedstawiająca wnętrza kantorów hanzeatyckich wypełnione starymi księgami rachunkowymi, listami zastawnymi, komunikatami handlowymi stworzyła interesujące tło historyczne dla odbywającego się właśnie w Gdańsku Zjazdu Nowej Hanzy.

16 - 21 czerwca

Historia Kultury Prus Zachodnich w czasach nowożytnych. Z inicjatywy Uniwersytetu w Osnabrück włączyliśmy się w organizację obszernej sesji naukowej. Wielowątkowa debatę prowadzono zarówno na temat znakomitych postaci Prus (np. Dantyszek i Prusy, Opitz w Gdańsku, Bartholomäus Keckermann), jak i mówiono o sprawach społecznych na przestrzeni wieków (O mennonitach; Samopomoc i opieka nad biednymi; Więzienia i obronność; ), o kulturze i nauce (Kultura Warmii w czasach Kopernika; Historia wyższych uczelni Gdańska, Torunia, Elbląga; O sztukach pięknych; Książka/ Biblioteki; Filozofia w Zachodnich Prusach), wreszcie o polityce (Polska część Prus Królewskich w czasach nowożytnych; Stosunki między Bałtykiem a Prusami)

18 czerwca - 4 lipca

 Grupa kanadyjskich fotografików, pracująca pod szyldem PhotoSensitive (uwaga-pisownia łączna!) z okazji 1000-lecia Gdańska odbyła kilkudniowy plener w naszym mieście. Efektem tego przedsięwzięcia była wystawa, którą otworzył w Sali Wielkiej naszego ratusza Prezydent Gdańska.

22 czerwca

Koncert Świętojański '97.

Ewa Bem, wielka dama polskiego jazzu, zrealizowała tym razem monotematyczny recital - hołd dla (...) Elli Fitzgerald. Trwający półtorej godziny recital wypełniły owacyjnie przyjmowane przez publiczność utwory Wielkiej Elli. (...) Wielkie brawa zebrał śpiewający z Ewą w duecie Paweł Tartanus, obok którego wystąpili znakomici jazzmeni: Jan Ptaszyn Wróblewski, Henryk Miśkiewicz, Henryk Majewski, Jacek Niedziela, Marcin Jahr i Andrzej Jagodziński (AD, Dziennik Bałtycki nr 145)

25 czerwca

 Słynny brytyjski historyk prof. Norman Davies wygłosił wykład Adalbert czyli Wojciech Gdańsk i Danzig Wielonarodowe Millennium 997-1997. Impreza organizowana była przy współpracy z Ambasadą Wielkiej Brytanii.

4 lipca - 30 września

Przed prawie dwoma laty za pośrednictwem prasy zwróciliśmy się do mieszkańców południowego wybrzeża Bałtyku, od Lubeki po Tallinn, o przeszukanie rodzinnych albumów fotograficznych i wzięcie udziału w konkursie Rodzina Pomorska. Rezultaty tego apelu były imponujące: otrzymaliśmy prawie trzy tysiące zdjęć przedstawiających kilka pokoleń zamieszkujących ten tak tragicznie dotknięty przez historię region Europy. Spoglądają na nas z nich surowe wizerunki kaszubskich, niemieckich, polskich, litewskich, łotewskich i estońskich chłopów, urzędników, sklepikarzy, rybaków, tworzących ogromną nadbałtycką rodzinę, Rodzinę Pomorską. Wystawę ogromnej kolekcji zorganizowaliśmy w budynku dawnej Ujeżdżalni, nie wykorzystywanym dotąd do działań artystycznych. Przedsięwzięcie zostało zorganizowane dzięki pomocy Komitetu Obchodów Tysiąclecia Gdańska, Sejmiku Samorządowego Województwa Gdańskiego, Agencji Rozwoju Pomorza Gdańskiego oraz gdańskiego oddziału RUCH S.A.

Pomorze potraktowaliśmy tutaj niehistorycznie, za to w zgodzie ze współczesnymi tendencjami, dostrzegającymi szansę w integracji całego południowego wybrzeża Bałtyku. (...) Mieszkańców tych ziem wydarzenia ostatniego półwiecza dotknęły szczególnie boleśnie: ich los kształtowały migracje, wyjazdy, terror wojenny i polityczny (ze wstępu do katalogu wystawy).

Najważniejszą wartością, którą zarejestrowały zdjęcia, prezentowane w gdańskiej Ujeżdżalni,na wystawie fotograficznej „Rodzina Pomorska", jest wielokulturowość: (...) Najstarsze zdjęcia pochodzą z wieku XIX, najnowsze to fotografie niemal współczesne. Ujawnia się w nich patriarchalny charakter społeczności Pomorza, pracowitość, zmysł do nowinek technicznych i tolerancja wobec kulturowej odmienności. (Aleksandra Ubertowska, Gazeta Morska nr 156

5 lipca

 Festiwal Goldwasser. Święto Ulicy Mariackiej. Goldwasser, gdańska wódka ze złotem, której zbliża się 400-lecie urodzin jest chyba najbardziej charakterystycznym symbolem naszego miasta. Rozrzewnia miłośników Gdańska z całego świata. Weszła nawet do literatury: w polskim poemacie narodowym Pan Tadeusz Adam Mickiewicz pisał: - Wódka to gdańska. Napój miły dla Polaka. Wiwat miasto Gdańsk! Tymi też słowami Prezydent Gdańska p. Tomasz Posadzki, wznosząc puchar wypełniony Goldwasserem, zachęcał mieszkańców i turystów do tańców i hulanek na ulicy Mariackiej, jednej z najpiękniejszych ulic świata. Do późnych godzin nocnych, popijając Goldwassera słuchaliśmy koncertów, oglądaliśmy plenerowe spektakle. Na gości posypały się tysiące złotych balonów, w niebo poszybowało kilkaset gołębi, można było też się raczyć dziczyzną ofiarowaną przez władze miasta. Sponsorem tego przedsięwzięcia wpisanego w program główny Tysiąclecia Gdańska były Starogardzkie Zakłady Przemysłu Spirytusowego POLMOS.

Kiedy w 1633 roku uruchomiono fontannę Neptuna, radość zapanowała w mieście. Kto żyw spieszył pod Dwór Artusa, by podziwiać piękne dzieło. Fontanna tak się spodobała mieszczanom, że zaczęli rzucać do wody złote monety. Wdzięczny Neptun uczynił cud - woda zamieniła się w (...) wódkę o niezwykłym smaku. Rychło zwiedzieli się o tym chciwi właściciele gdańskich gospód i zaczęli całymi beczkami przewozić trunek do swoich piwnic. Nazajutrz (...) w beczkach była tylko zwykła woda. Jedynie skromny właściciel gospody „Pod £ososiem" nie połąkomił sie na trunek boga mórz i został za to po królewsku nagrodzony. We wszystkich antałkach swej piwnicy znalazł złotą wódkę.... (Andrzej Januszajtis, Tajemnice złotej wódki)

9 - 22 lipca

 Przy okazji kolejnej już wizyty w Nadbałtyckim Centrum Kultury Premiera Mecklenburgii-Vorpommern p. dr Berndta Seite otworzyliśmy przygotowaną przez Muzeum Państwowe w Schwerinie wystawę grafiki, malarstwa i rzeźby Alfreda Hetha. Następnego dnia w Ogrodach Pałacu Opatów w Oliwie koncertowała Staatskapelle ze Schwerina

25 lipca -17 sierpnia

 Wystawa laureatów konkursu Gdańsk Press Photo im. Zbigniewa Kosycarza. Patron konkursu był jedną z najpopularniejszych postaci powojennego Trójmiasta, prawdziwą legendą wybrzeżowej prasy. Pojawił się tu tuż po zakończeniu wojny i aż do śmierci skwapliwie dokumentował swoim aparatem życie miasta i regionu. Konkurs gdańskiej fotografii prasowej zorganizowaliśmy, by oddać cześć temu niezwykłemu człowiekowi, a jego następcom stworzyć możliwość promocji swego ich dorobku reporterskiego. Mamy nadzieję, że Gdańsk Press Photo im. Zbigniewa Kosycarza wpisze się na stałe do trójmiejskiego kalendarza. Nagrody w konkursie ufundowali Prezydent Gdańska, Gazeta Morska, Głos Wybrzeża i Kodak Polska.

Robert Kwiatek, fotoreporter Dziennika Bałtyckiego, zdobył nagrodę główną i trzy inne nagrody w konkursie Gdańsk Press Photo im. Kosycarza. (...) - W fotografii prasowej najważniejsza jest umiejętność przewidywania sytuacji, znalezienia właściwego punktu widzenia danego wydarzenia i oczywiście refleks - powiedział nam Robert Kwiatek. (Aldona Kaszubska, Dziennik Bałtycki 25.07.97)

lipiec 97

Piotr Wyrzykowski, artysta najmłodszego pokolenia, przy pomocy NCK wyjeżdża na stypendium artystyczne do Ośrodka Sztuki Współczesnej Banff Centre w Kanadzie. Realizuje tam virtual performance pt. David is a live.

sierpień 97

3 sierpnia, niedziela, kościół św. Jana

W kościele św. Jana misterium Nic jest wszystkim, wszystko jest niczym przedstawił Helmut Nadolski. Przedsięwzięcie sfinansował Senat Bremy.

4 - 10 sierpnia

XXI Festiwal Folkloru Ludów Północy. Tym razem clou przeglądu był koncert finałowy przygotowany przez zespoły Kiełu z Mordowii, Ałtan-Bułag z Buriacji i Matica z Kaliningradu we współpracy ze znaną polską grupą rockową VooVoo.

Przy okazji Jarmarku Dominikańskiego odbywa się XXI Festiwal Folkloru Ludów Północy. W tym roku przyjechali Szwedzi, Duńczycy, Bałtowie, syberyjscy Kozacy, Mordwini i Buriaci. - Nie robimy ortodoksyjnego festiwalu etnograficznego (...). Chcemy propagować rozrywkę i pokazać, że ten rodzaj muzyki może być świetną zabawą - mówi Irena Olender, dyrektor festiwalu (AB, MW, Gazeta Wyborcza nr 183). Przez tydzień publiczność oblegała estrady na całym wybrzeżu gdańskim. Podziwialiśmy bajecznie kolorowe stroje, zachwycaliśmy się egzotycznymi tańcami. (...) Festiwal Folkloru Ludów Północy był imprezą ze wszech miar udaną. (...) Dzięki usytuowaniu wielu estrad w plenerze, festiwal dotarł do rekordowej liczby widzów. (..) Po występach publiczność oblegała gości, by porozmawiać i wspólnie się fotografować (Katarzyna Korczak, Dziennik Bałtycki nr 186)

13 sierpnia

Wydawnictwo Oskar zorganizowało spotkanie z Günterem Grassem, zaprzyjaźnionym z Ratuszem Staromiejskim już od kilku lat.

 - Gdańsk bardzo się zmienił odczasów mojej ostatniej wizyty przed dwoma laty. (...) Grassowi bardzo podoba się rozbudowa Wyspy Spichrzów i inne obiekty powstające nad Motławą. Marzy o utworzeniu w Gdańsku polskiego centrum wydawniczego. (...) Günter Grass rozrywany przez wielbicieli nie miał nawet czasu na zaplanowane spotkania z gdańskimi przyjaciółmi (ald, Dziennik Bałtycki nr 189)

1 -21 września

W kościele św. Jana historyk fotografii Konrad Nawrocki zaproponował publiczności Powrót na gdańskie uliczki. Przedstawił ponad 300 starych fotogramów. Ich autorzy uwiecznili klimat Gdańska sprzed kilkudziesięciu lat, miasta które zniknęło w roku 1945. We wnętrzu zniszczonej w tym samym czasie, a obecnie odbudowywanej świątyni ekspozycja ta zyskała szczególny wymiar. Projekt wsparł Komitet Obchodów Tysiąclecia Gdańska oraz Fundacja im. Stefana Batorego.

20-21 września

W Lubece odbywa się III Konferencja Ministrów Kultury Krajów Nadbałtyckich. Nadbałtyckie Centrum Kultury wytypowane zostało do przedstawienia w jej trakcie swego dorobku, jako jedna z wzorcowych instytucji służących współpracy regionalnej w zakresie kultury. Podczas konferencji przedstawiamy m.in. pierwszy numer Ars Baltica Newsletter, którego redakcję Komitet Organizacyjny Ars Baltica powierzył właśnie nam.

25 - 27 września

 Rodzina pomorska. Sesja naukowa poświęcona tradycjom rodzinnym w regionie pomorskim. Obrady toczyły się w następujących blokach tematycznych: Tożsamość kulturowo-etniczna Pomorzan; Historia pomorskich rodów (genealogia i heraldyka); Studium porównawcze rodziny pomorskiej, wielkopolskiej i śląskiej; Tradycje zawodowe rodzin pomorskich dawniej a dziś; Przemiany polityczno-gospodarcze astatus, kondycja i ambicje współczesnej rodziny pomorskiej. Wzięli w niej udział m.in. prof. prof. Barbara Szultka, Maria Wanda Wanatowicz, Józef Borzyszkowski, Ks. Jerzy Buxakowski, Ludwik Janiszewski, Włodzimierz Jastrzębski, Marian Pawlak, Włodzimierz Stępiński, Brunon Synak, Zygmunt Szultka, Mieczysław Wojciechowski oraz Walter Stark z Uniwersytetu w Greifswaldzie

24 września

Debatą o naturze wspominania i opowiadania zainaugurowaliśmy Muzeum Opowieści, otwarte archiwum historii oralnej, zainicjowane przed dwoma laty przez projekt Sigrid Sigurdsson Fragment to mała całość. Muzeum Opowieści finansowane jest przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.

----------------------------------------------------------

Sponsorzy NCK

Minister Kultury i Sztuki, Wojewoda Gdański, Prezydent Miasta Gdańska, Prezydent Sopotu, Prezydent Gdyni, Prezydent Krakowa, Burmistrz Helu, Wójt Chmielna

oraz

Fundacja im. Stefana Batorego, Fundacja Theatrum Gedanense, Fundacja Księcia Bernharda - Holandia, Fundacja Otwartej Litwy, Ośrodek Sztuki Współczesnej Fundacji Sorosa na Litwie, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Komitet Badań Naukowych, Wojewódzki Konserwator Zabytków w Gdańsku, Komitet Organizacyjny Obchodów 1000-lecia Miasta Gdańska, Radio Gdańsk S.A., Ministerstwo Współpracy Gospodarczej z Zagranicą RP, Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, Ministerstwo Kultury Republiki Litewskiej, Ministerstwo Edukacji, Nauki i Kultury Landu Schleswig-Holstein, Ambasada Królestwa Szwecji w Warszawie, Ambasada Królestwa Norwegii w Warszawie, Ambasada USA w Warszawie, Konsulat Federacji Rosyjskiej w Gańsku, Urząd Miasta Wilna, Ars International w Nowym Jorku, Instytut Szwedzki w Sztokholmie, Instytut Goethego w Warszawie, Rejonowy Urząd Pracy w Gdańsku, Marynarka Wojenna RP - 9 Flotylla Obrony Wybrzeża w Helu, Wojewódzki Zespół Pomocy Społecznej w Gdańsku

 oraz

Międzynarodowe Targi Gdańskei S.A., Agencja Rozwoju Pomorza Gdańskiego S.A., Bank Własności Pracowniczej S.A., Bank Handlowy S.A. - Oddział w Gdańsku, Pomorski Bank Kredytowy S.A. - Oddział w Gdańsku, Ruch S.A. - Oddział w Gdańsku, Gdańska Izba Gospodarcza, Prasa Bałtycka, Radio Eska Nord, Gazeta Morska, Tikkurila ProTech, Browar Dojlidy w Białymstoku, Drukarnia Misiuro, Drukarnia Intergraf, Camel Planet, Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, Gdańskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, Firma Konserwatorska Piotr Białko, Gdańska Pracownia Konserwatorska Barbara i Ludwik Brzuskiewiczowie, Oiekarnia Pellowscy, Cukiernia Kaliszczak, Spółdzielnia Pracy Społem Mazowszanka, Studio Fryzjerskie Wella, Zarząd Portu Gdańsk, Stocznia Północna S.A., Fundacja Rewaloryzacji Zabytków Gdańska, Polskie Linie Lotnicze LOT, Północna Dyrekcja Okręgowa PKP, Skandynawskie Linie Lotnicze SAS, Polska ¯egluga Bałtycka POLFERRIES, Astrid Lindgren World - Vimmerby, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Przedsiębiorstwo Produkcyjnosługowe REF, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy CTM, Polmos Starogard Gdański, Seneclauze - Gdynia, Restauracja Gdańska, Restauracja Big Johny, Restauracja Kameralna, Restauracja Tawerna, Restauracja Pod £ososiem, Restauracja Cristal, Cafe Ulica Korzenna, Irish Pub, Towarzystwo Gastronomiczne s,c., Księgarnia Literatura i Sztuka, Dom Pojednania i Spotkań im. Maksymiliana Kolbe, Glaspol, Studio OKO, Kodak Express, Nitech, Cezex, Przedsiębiorstwo Powierniczo-Wykonawcze Glob, Instytut Gospodarki Wybrzeża,

----------------------------------------------------

 

Redakcja: Maciej Nowak

Tłumaczenie na język angielski: Hardjo, Ewa Jagodzińska

Zarys planu na rok 1998

lutyJulia Reszczyńska. Wystawa fotograficzna (Grażyna Paczkowska)

Baltic Sea Culture Network (Lidia Makowska) - Promocja pierwszego numeru Baltic & Scandinavian Countries (Ewa Jagodzińska)

marzecPrzegląd filmu duńskiego (blok retrospektywny, blok współczesnych filmów fabularnych, zestaw filmów krótkometrażowych) (Grażyna Paczkowska)

kwiecień DDR Design. Estetyka realnego socjalizmu (Grażyna Paczkowska)

Panteon Bałtycki. Spotkanie komitetu redakcyjnego (Renata Malcer-Dymarska)

majRock jako element destrukcji systemu komunistycznego (Lidia Makowska)

czerwiecBałtycki Uniwersytet Tańca (Iwona Katarzyńska)

Wystawa fotograficzna gdańskiej grupy N2 (Grażyna Paczkowska)

lipiecBałtycka Akademia Muzyki Kameralnej (Monika £ajming)

Gdańsk Press Photo im. Zbigniewa Kosycarza

 sierpieńXXII Festiwal Północy (Irena Olender)

Jurata. Z życia nadmorskiej arystokracji (wystawa fotograficzna - historia Juraty)

wrzesieńZwierciadło Północy (Lidia Makowska)

Portrety miejsc opisanych. Paweł Huelle (Andrzej Mestwin)

październik Nowa Estonia (Grażyna Paczkowska)

Kongres Krytyki Teatralnej. Bałtyckie Forum Teatralne (Elżbieta Pękała)

listopadSzeroki świat rosyjskiej baśni (Maryla Hempowicz)

V Sesja Tłumaczy Literatur Nadbałtyckich (Renata Malcer-Dymarska)

grudzieńOdys w mitologii bałtyckiej (Bronisława Dejna)

Inne:

Galeria Ujeżdżalnia (Robert Rumas)

Gdańskie pamiątki historyczne i symbole kultury, Laureaci Heweliusza, Colloquia (Bronisława Dejna)

Pracownia Murales (Zaspa - Ursynowowi + kontynuacja projektu na Zaspie)